Samorządy wojewódzkie planują wznowić obsługę trasy z Suchej Beskidzkiej przez Jeleśnię do Żywca. Pociągi regionalne powrócą tam najprawdopodobniej w grudniu przyszłego roku. Według aktualnych założeń znacznie wcześniej pojadą tamtędy nieliczne kursy PKP Intercity.
W listopadzie opisywaliśmy na naszych łamach
postępy prac na linii kolejowej 97 między Suchą Beskidzką a Żywcem. Zarządca infrastruktury potwierdził wówczas, że modernizacja łączącej województwa małopolskie i śląskie trasy toczy się zgodnie z harmonogramem. Roboty powinny zakończyć się w drugiej połowie przyszłego roku.
Pociągi dalekobieżne wcześniej niż samorządowe
Zgodnie z danymi zamieszczonymi w Portalu Pasażera już w wakacje 2026 r. mają tamtędy pojechać pociągi dalekobieżne. PKP Intercity skierują tam jedną parę kursów. Przewoźnik potwierdził już zainteresowanie obsługą odcinka, zaznaczając, że ostateczna data inauguracyjnego przejazdu będzie uzależniona od terminu oddania przebudowywanej infrastruktury do modernizacji.
Wkrótce na podgórskiej trasie pojawią się także pociągi finansowane przez samorządy regionalne, które mają zapewnić dostęp do kolei mieszkańcom szeregu mniejszych miejscowości. – Mamy w planach uruchomienie połączeń na odcinku linii nr 97 Sucha Beskidzka – Żywiec po zakończeniu jego modernizacji – mówi Magdalena Opyd, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Nie uwzględniono ich jednak w nowym rocznym rozkładzie jazdy, który obejmuje okres dwunastu miesięcy od 14 grudnia 2025 r.
Na razie nie ma choćby zarysu oferty
Region tłumaczy to zapisami regulaminu sieci PKP PLK, zgodnie z którym trasa ma pozostawać zamknięta do 12 grudnia 2026 r. Zaznaczmy jednocześnie, że Polskie Linie Kolejowe opublikowały już rozkład jazdy uwzględniający kursy dalekobieżne inaugurowane kilka miesięcy wcześniej. Wszystko wskazuje na to, że nawet jeśli do udostępnienia przewoźnikom infrastruktury rzeczywiście dojdzie latem przyszłego roku, kursy regionalne wówczas jeszcze się nie pojawią.
– Oferta będzie ustalana przed regulaminowym terminem składania wniosków o przydzielenie tras pociągów do kolejnego rocznego rozkładu jazdy 2026/2027 – zapowiada bowiem nasza rozmówczyni. Urząd marszałkowski zakłada więc, że pierwsze po kilkuletniej przerwie pociągi regionalne pojadą z Żywca przez Jeleśnię do Suchej w grudniu przyszłego roku. Na razie nie znamy choćby ogólnego zarysu planowanego rozkładu, w tym liczby uruchamianych par kursów.